географія світового транспорту
Лідирують сша і європейські країни, які вирізняються великими розмірами видобутку і внутрішнього споживання нафти, нафтопродуктів і природного газу, а також їхнім експортом. Спорудження магістральних трубопроводів здійснюється в снд, південно - східній азії, китаї, австралії, західній європі, сша, канаді, північній африці, латинській америці. Найважливішими морськими протоками, де спостерігається підвищена інтенсивність руху судів, є ла - манш, гібралтарська протока, ересунн, малаккська, ормузька, босфор. Найбільш потужні й розвинені національні системи склалися в країнах великої сімки (насамперед, сша) і в росії, регіональні - у західній європі та північній америці. Залізниці прокладено більш як у 140 країнах, але понад половину їх загальної довжини припадає на першу десятку країн, яку очолюють сша (тут зосереджено майже 20 % протяжності чинних мереж світу) (мал. За довжиною електрифікованих колій перші місця у світі посідають китай, росія, індія, а за їх часткою в залізничній мережі — східноазійські та західноєвропейські країни (у швейцарії електрифіковано 100 % залізниць). Мережа швидкісних залізниць китаю об’єднала майже всі найбільші міста країни, а за протяжністю перевершила мережу японії і європейських країн разом узятих. Кількість автомобілів у розрахунку на 1 тисячу населення (рівень автомобілізації) — індикатор сучасного економічного розвитку і добробуту населення країн. Натомість у китаї, де спостерігають найбільший річний приріст кількості автомобілів, цей показник значно скромніший (140), а в найбідніших африканських і азійських країнах рівень автомобілізації становить 3 - 15 (в україні — 202). Важливою є якість автомобільних доріг, тому економічно розвинені країни, низка постсоціалістичних і нових індустріальних країн азії та латинської америки реалізовують сучасні проекти будівництва автомагістралей з високоякісним покриттям для швидкісного руху.
Найбільш грандіозні проекти втілює китай, який уже вийшов на перше місце у світі за довжиною швидкісних автомагістралей, майже удвічі обігнавши традиційного лідера — сша. Від місць видобутку до місць споживання цих видів сировини (наприклад, у росії, сша, канаді, з росії у європейські країни і з канади у сша); від місць їх видобутку до портів для подальшого транспортування морським транспортом (у південно - західній азїї, північній африці, сша); від портів прийому сировини до кінцевого споживача (у європі, сша, китаї); від місць виробництва первинної продукції з нафтогазової сировини до місць її подальшої переробки (аміако - , етилено - та інші продуктопроводи у сша, європі, китаї). Щодо загальної довжини трубопроводів, то перші місця у світі за цими показниками посідають сша (60 % усієї світової мережі), росія, канада, китай і україна. Морський транспорт значною мірою забезпечує міжнародну торгівлю, а для сша, китаю, росії, японії має суттєве значення у внутрішньодержавних перевезеннях. Донедавна морськими шляхами перевозили переважно наливні (нафту), насипні (зерно, вугілля, руду) і навалочні (лісоматеріали, будівельні матеріали) вантажі. Запровадження стандартних контейнерів, які легко перевантажити із судна на залізничну платформу або автомобіль чи навпаки, дало змогу уніфікувати вантажоперевезення та інтегрувати глобальну транспортну інфраструктуру, значно прискорити виконання транспортних операцій. Наприклад, морський флот монголії, який базується в портах китаю, кількісно перевищує польський, а судна австрії, приписані до нідерландського порту роттердаму, забезпечують торговельні зв’язки країни з іншими регіонами світу.
Під прапорами цих країн, а також мальти, багамів, кіпру та інших невеликих острівних держав курсують японські, китайські, німецькі, американські, корейські, британські та інші судна. Це пояснюється тим, що судновласники з розвинених держав приписують свої кораблі до країн з пільговими режимами оподаткування, дешевою робочою силою, нижчими вимогами до техніки безпеки.
Китайський порт шанхай посів перше місце у світі за річним вантажообігом, випередивши сінгапур, а європейський порт роттердам, що був світовим лідером наприкінці хх ст опинився у другій половині першої десятки рейтингу (табл. Регіональна транспортна система закордонної європи поступається системі північної америки за дальністю перевезень, але перевершує її за густотою мережі і частоті руху.
У сша і постіндустріальних європейських країнах в останні роки відбувається скорочення мережі залізниць, унаслідок конкуренції з боку автомобільного транспорту.
Наявність великих морських флотів у ліберії, панамі і деяких інших країнах, що розвиваються, пов язано з тим, що під їхніми прапорами плавають судна сша, греції, японії, норвегії та інших держав. Охарактеризувати значення транспорту у світовому господарстві, повторити та поглибити знання про основні техніко - економічні показники роботи транспорту, види транспорту; сформувати вміння характеризувати різні види транспорту, визначати сучасний стан розвитку, проблеми транспорту та вплив на нього нтр; розвивати вміння працювати з картами атласа, таблицями, діаграмами; виховувати просторове та економічне мислення, цікавість до теми.
Основними техніко - економічними показниками роботи транспорту є обсяг перевезень, вантажообіг, пасажирообіг, густота транспортної інфраструктури, собівартість перевезень, швидкість, залежність від погодних та сезонних змін, маневреність. Найбільш розвинена транспортна система країн європи та північної америки, де зосереджено більш ніж половину залізничних ліній, рухомого складу, шосейних доріг, автопарку тощо. У цих країнах досягнуто високого технічного рівня розвитку транспорту (великі швидкості, регулярність сполучення, відносна дешевизна, масові перевезення вантажів та пасажирів, відносна безпека, постійне оновлення засобів транспорту та ін. У багатьох країнах азії, африки та латинської америки користуються послугами таких архаїчних видів транспорту, як в’ючний та гужовий, працюють носильники та рикші. У великих за площею країнах, які освоюють свої території, багаті на природні ресурси, довжина залізничної мережі збільшується, зокрема у китаї, росії, індії, канаді. У розрахунку на 1000 жителів найбільша кількість автомобілів припадає на сша, фрн, нову зеландію, канаду, австралію, швейцарію, швецію, італію, францію. Сучасний автомобільний транспорт постійно технічно переоснащується і вдосконалюється, у результаті чого з’являються потужніші, швидкісніші, комфортабельніші й ефективніші автомобілі. Найбільш потужний розвиток трубопровідний транспорт одержав у нафто - й газодобувних країнах і країнах - споживачах нафти, нафтопродуктів та газу — сша, росії, канаді, китаї, фрн, франції, італії, саудівській аравії, мексиці. До числа великих власників флоту належать також швеція, іспанія, кіпр, сінґапур, індія, данія, нідерланди, росія, китай, польща, естонія, болгарія, в’єтнам тощо. У цих країнах податки на прибуток у кілька разів нижчі, ніж у сша, німеччині, японії, заробітна платня моряків значно менша, їхні права погано захищені, технічному стану суден приділяється менше уваги.
Шанхай, нінбо, роттердам (найбільший європи), сінґапур, ґуанджоу, марсель, гавр, антверпен, гамбурґ, ґенуя, лондон, аперпорт (група портів у гирлі річки делавер), новий орлеан, нью - йорк, гемптон, ванкувер, сан - себастьян, кобе, йокогама, наґоя, кітакюсю, кавасакі. Головні вантажі морського транспорту — нафта й нафтопродукти, залізна руда, зерно, кам’яне вугілля, сировина та напівфабрикати для алюмінієвої промисловості, фосфорити, ліс та лісоматеріали.
Найбільші міжнародні авіакомпанії сполучають північну та південну америку з європою, західноєвропейські країни — з азією та африкою, південну та південно - східну азію — з австралією. На відміну від залізничного транспорту, де власником у більшості країн виступає держава, в авіатранспорті значна частка отводиться приватним компаніям. У сша майже весь авіатранспорт перебуває в руках приватних компаній, а у великобританії, франції, нідерландах, па, австралії, канаді він цілком або частково одержавлений. Завдяки цьому успіхом користуються нові форми співпраці та кооперації різних видів транспорту, у деяких країнах створено об’єднані міністерства транспорту.
Сутність концепції — у відпрацюванні чіткого механізму координації роботи різних видів транспорту, зокрема в організації комбінованих (змішаних) перевезень. • нерівномірність розвитку транспортних систем окремих країн та регіонів, що знижує ефективність використання природних, матеріальних та людських ресурсів; 1) чим обумовлено формування різних типів регіональних транспортних систем у світі. • за об’ємом і структурою транспортних перевезень визначають рівень розвитку й особливості структури господарства країни або регіону, а за конфігурацією транспортної мережі — особливості розміщення господарської діяльності. ознайомити учнів із особливостями транспортної системи світу, її складом, регіональними відмінностями, із значенням транспорту у світовому господарстві, з класифікацією видів транспорту, перевагами і недоліками кожного з них, основними формами зовнішньо - економічних зв язків, географією міжнародного туризму, напрямками основних туристичних потоків; - розвивати вміння характеризувати різні види транспорту, визначати його позитивні та негативні сторони, працювати з текстом підручника та картами атласу, аналізувати схеми, працювати в групах, робити висновки; матеріали та обладнання. Словесні (бесіда, розповідь вчителя, мікродоповіді учнів), наочні (карти, схеми); практичні (робота з підручником, аналіз карт, схем); прийом криголам, аукціон, пригадай, географічна мозаїка, проблемне питання, інформаційний вісник, словничок, повторим разом, роблю висновки, паркур - дослідження (творча лабораторія), цікавий факт, домашня заготовка, експрес - тест, мікрофон. (слайд 2) багато хто бачив у місті чи по телебаченню у місті хлопців, які стрімко пересуваються вулицями, долаючи перешкоди, що зустрічаються на шляху.
Перш ніж вивчати якийсь новий рух чи трюк, досвідчені трейсери розминаються, повторюючи старі трюки, щоб тіло було підготовлено до фізичних навантажень. ідейні корені цього явища сягають початку xx століття, коли офіцер французького флоту жорж ебер із захопленням висловився про фізичний розвиток та навички чоловіків африканських племен, а потім запропонував метод бойової підготовки солдат — так звану смугу перешкод. (перевага того чи іншого виду транспорту залежить від рівня економічного розвитку регіону та особливостів природних умов) типи регіональних транспортних систем європейський північноамериканський азіатський євроазійський західна і центральна сша усі країни азії, снд. (показує на карті регіони розвитку транспортної системи) наприклад, європейський тип - (західна і центральна європа, японія) – характеризується найгустішою в світі транспортною мережею (пасажирські перевезення здійснюються переважно залізничним транспортом, вантажні – автомобільним); північноамериканський - (сша, канада, австралія) – особливостями розвитку є високий рівень розвитку всіх видів транспорту; євроазіатський (країни снд, монголія) – відмінними рисами є недостатній розвиток автошляхів та низька їх якість; азіатський (усі країни азії, крім японії) – основну роботу виконує залізниця. Паркур — це високоморальна колективна культура, адже однією з його основних рис є альтруїзм — етичний принцип безкорисливої турботи про благо ближнього. Після виконання завдання, групи міняються членами групи (по одному), який в свою чергу повинен донести новій групі відомість про переваги і недоліки виду транспорту, над яким працювала його група (1 хв). Вона проходить через євразійський континент, що сполучає європейську частину росії, її найбільші промислові райони і москву з її серединними (сибір) і східними (далекий схід) районами.
А) за видами роботи – вантажний, пасажирський; б) за видами використанні можливостей навколишнього середовища – сухопутний, морський, повітряний; в) за видами використання засобів пересування – залізничний, автомобільний, трубопровідний, гужовий, повітряний. Прийом “роблю висновки” зовнішні економічні зв’язки - відносини, які виникають та існують між людьми з різних країн із приводу виробництва, обміну і споживання товарів, послуг та ідей на основі міжнародного поділу праці, в умовах безмежності людських потреб і обмеженості ресурсів. Урок був насичений проблемним вивченням матеріалу, досить багато завдань виконували учні під супроводом вчителя, крім того учні працювали в групах, тому не вчитель виконував основну активну роль, а учні. Правильна постановка вчителем питань стимулювала розвиток розумових сил, саме такий метод роботи з учнями не налаштовує їх на заучування навчального матеріалу, а збуджує думку, виховує інтерес до навчання. Види роботи відповідали віковим особливостям учнів, дозволили активізувати їхню навчальну діяльність, більшість учнів були не пасивними слухачами, а активними учасниками.
Використання наочності дозволило не тільки доступно викласти навчальний матеріал і закріпити його, але і зекономити час на вироблення практичних умінь і навичок в учнів на уроці. Руйнування великого концерну оцінювалися по - різному, головний цех у штутгарті був зруйнований на 70%, рухового і кузовного цеху в зінделфінгені - 85%, цех вантажівок в гаггенау був повністю знищений. Колишній фабриці benz und cie в маннгеймі пощастило найбільше - всього 20% руйнування, а завод дизельних двигунів berlin - marienfeld, куплений daimler ом в 1902, повністю зрівняний з землею.
Коментарі
Дописати коментар