біологія система наук про живу природу
Органічний світ на землі являє собою складну біоценологічну систему життєвих форм, яка складається з окремих комплексних утворень, біотичних угрупувань різного рівня. Царство рослин представлене різноманітними формами живих організмів - від одноклітинних мікроскопічних (водорості) до гігантських дерев, які мають стовбур завтовшки 10 - 12 м (баобаб, секвойя) та досягають висоти 100 - 150 м (евкаліпт, секвойя). Рослинність гілеї, мангри, високогірна рослинність тропіків, ліси, савани, сухі рідкодерева, чагарники, злаковники (степи й луки), напівпустелі, пустелі, тундри, високогірна рослинність помірних і високих широт, вересовища, низинні болота, верхівкові болота, рослинність морів. Під час обговорення учні, з одного боку, активно використовують набуті знання, а, з іншого, розуміють, що цих знань недостатньо для розв язання проблеми.
Розповідь з елементами бесіди дає можливість учителеві не тільки розповідати, але й постійно спілкуватися зі школярами, оцінюючи ступінь розуміння та коректуючи розповідь у разі невідповідності. Після відмирання рослин і тварин їх залишки потрапляють до ґрунту, де ґрунтові гриби та бактерії розкладають їх до мінеральних, тобто дуже простих речовин, якими живляться рослини.
Людина — також частина природи і залежить від неї, тому що їй необхідні їжа, вода, повітря, місце, де вона може сховатися від негоди, та багато іншого. Вивчення будови та життєдіяльності людського організму дозволяє розробляти методи розпізнавання та лікування багатьох захворювань, а також допомагає знаходити й використовувати різні лікарські речовини.
Розвиток біології сприяє вирощуванню високих урожаїв культурних рослин, виведенню високопродуктивних порід сільськогосподарських тварин, допомагає вести боротьбу з бур янами, шкідниками сільського господарства, хворобами тварин і рослин. Наприклад, у результаті спостережень було встановлено, що для проростання насіння потрібна вода, а для подальшого росту та розвитку рослини необхідне сонячне світло. Учитель може розділити клас на групи та запропонувати обговорити питання, що стосуються особливостей отримання біологічних знань за допомогою спостереження та експерименту.
Робота із зошитом може бути організована як індивідуально, з урахуванням рівня можливостей кожного учня, так і в парах (у цьому випадку, школярі, що сидять поруч, виконують завдання разом, обговорюючи відповіді, контролюючи один одного). Одні трави ростуть у посушливих місцях (ковила, полин), інші — у водоймищах (латаття, лотос, очерет), є сільськогосподарські рослини (пшениця, кукурудза, картопля) та їхні вороги — бур яни (пирій, осот), декоративні рослини (тюльпани, троянди, айстри) та технічні (льон, соняшник), а також багато інших. Руйнація середовища існування, яка загрожує виснаженням природних ресурсів, дефіцитом прісної води, екологічними негараздами та катастрофами, появою нових захворювань, що вимагають сучасних препаратів і методів лікування, робить біологію най важливішої на у кою для майбутнього людства. Клітинну будову організмів; еволюційне походження видів живого на землі; генну теорію успадкування ознак; стійкість організмів до зовнішніх факторів середовища; забезпеченість організмів енергією – життєвою силою, що підтримує процеси, які відбуваються в організмі. Автотрофи (рослини, ціанобактерії) – від сонця, а гетеротрофи (тварини, гриби, більшість бактерій) – поїдаючи інші організми або поглинаючи органічну речовину, що залишилася після смерті цих самих організмів. Це пов’язано з тим, що об’єктами біологічних досліджень були як різні види живих істот, так і різні сторони життєдіяльності організмів, якими займалися зовсім різні науковці. У такій сучасній науці, як генетика нараховують десятки напрямів, серед яких найбільш відомі молекулярна генетика, цитогенетика, біохімічна генетика, імуногенетика, генетика розвитку, популяційна генетика, медична генетика. Нещодавно на стику генетики й молекулярної біології сформувалася така дисципліна, як геноміка – порівняння будови генетичних апаратів різних організмів. Без оптичних приладів і електронних мікроскопів неможливий був би прогрес ні у вивченні мікроорганізмів і клітин, ні у вивченні дрібних клітинних структур. Без математичних методів, що забезпечують кількісний аналіз отриманих результатів, просто не виникла б генетика й не було б зрозуміло, чому діти так схожі на своїх батьків. До залоз внутрішньої секреції відносять гіпофіз, щитоподібну залозу, надниркові залози, а до залоз змішаної секреції – підшлункову та статеві залози, оскільки вони мають як ендокринну, так і екзокринну частини.
Коментарі
Дописати коментар